Spis treści
- W pierwszej kolejności – umowa i powołanie się na jej postanowienia
- Są umowy, co dalej? Wszystko zgłaszamy w formie pisemnej
- Jakie dokumenty warto posiadać w przypadku zgłaszania wad konstrukcyjnych budynku?
- Co należy robić, jeżeli podmiot odpowiedzialny nie podejmuje oczekiwanych przez inwestora działań?
- Podsumowanie
Inwestor powinien niezwłocznie reagować w sytuacji, gdy wykryje wady konstrukcyjne w trakcie eksploatacji domu. W dalszej części publikacji wskażemy praktyczne kwestie, o których powinien pamiętać inwestor w przypadku wystąpienia takich wad konstrukcyjnych.
W pierwszej kolejności – umowa i powołanie się na jej postanowienia
W tym miejscu należy kolejny raz zasygnalizować – umowa o prace projektowe i umowa o roboty budowlane, to niezwykle ważny element całego procesu inwestycyjnego. To właśnie w przypadku wystąpienia spornych kwestii, postanowienia tych umów mogą okazać się kluczowe z punktu widzenia dochodzenia roszczeń jeszcze przed etapem sądowym. Dlatego też tak ważne jest posiadanie rzetelnie sporządzonych umów w tym zakresie.
Są umowy, co dalej? Wszystko zgłaszamy w formie pisemnej
Należy pamiętać, że każdą wadę, każdy mankament związany z domem, który zaobserwujemy w związku z jego codzienną eksploatacją powinniśmy zgłaszać np. do dewelopera lub wykonawcy/projektanta niezwłocznie oraz w formie pisemnej. Żaden przepis nie nakazuje zachowania formy pisemnej w tym zakresie, jednakże sugerowanym jest przyjęcie właśnie takiego modelu funkcjonowania, ze względu na wartość dowodową takich zgłoszeń w przypadku ewentualnego procesu sądowego.
Wyjaśnijmy w tym miejscu – za formę pisemną możemy w takiej sytuacji uznać zarówno wiadomość elektroniczną e-mail, SMS, list polecony, protokół etc. Ważne, aby miało to trwałą formę i było możliwe do łatwego udowodnienia oraz zweryfikowania autentyczności zgłoszenia.
Jakie dokumenty warto posiadać w przypadku zgłaszania wad konstrukcyjnych budynku?
Do takich dokumentów należą m.in.:
- umowy na zakres zrealizowanych prac (zarówno z wykonawcą oraz z projektantem lub z deweloperem);
- opinie rzeczoznawcy w zakresie odnoszącym się do wady konstrukcyjnej;
- dokumentację zdjęciową wady konstrukcyjnej (jeżeli taka jest możliwa do sporządzenia);
- wyniki badań, które zostały odrębnie zlecone przez inwestora w zakresie wykazania wady konstrukcyjnej budynku etc.;
- pisemne określenie roszczenia w stosunku do odpowiedzialnego podmiotu;
- wgląd do polisy ubezpieczeniowej wykonawcy, projektanta i/lub dewelopera w zakresie odpowiadającym zrealizowanym wadliwie pracom.
- Jakie kroki prawne powinien podjąć inwestor w sytuacji, gdy zauważy wady konstrukcyjne eksploatowanego budynku?
Inwestor w takich okolicznościach powinien wystąpić z pisemnym roszczeniem w stosunku do podmiotu odpowiedzialnego za wystąpienie wady konstrukcyjnej (w zależności od okoliczności, sytuacji etc. może to być wykonawca, projektant lub deweloper).
Co należy robić, jeżeli podmiot odpowiedzialny nie podejmuje oczekiwanych przez inwestora działań?
Wówczas zasadnym jest wystosowanie ostatecznego wezwania do naprawienia wady konstrukcyjnej. W dalszej kolejności pozostaje skierowanie sprawy na drogę sądową. Warto jest wówczas dysponować opinią rzeczoznawcy w zakresie wady konstrukcyjnej, którą zarzucamy danemu podmiotowi. Jest to silny argument, który przemawia za zasadnością twierdzeń inwestora, skierowanych przeciwko np. deweloperowi. Warto jest również skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika procesowego, który jest doświadczony w prowadzeniu sporów z zakresu inwestycji budowlanych.
Podsumowanie
Wady konstrukcyjne w budynku podczas jego eksploatacji występują dość często. Ich przyczyną może być pośpiech, rutyna, nienależyte wykonanie stosownych obliczeń, oszczędność, warunki atmosferyczne, brak przestrzegania zasad sztuki budowlanej etc. Ważnym jest, aby pamiętać, że przysługują inwestorowi prawa, które umożliwiają skuteczne dochodzenia roszczeń od podmiotu, który w sposób nieprawidłowy zrealizował daną inwestycję budowlaną.